‘A denim label raised in Amsterdam’

Olaf Hussein is een denim label met een duidelijke visie; het combineren van klassieke stijlen met topkwaliteit denim. Wij vroegen hem naar de oorsprong van z’n visie, zijn collectie en het ontwerp van zijn visuele identiteit.

Willem van Roosmalen

Je lijkt een duidelijk doel voor ogen te hebben met het combineren van klassieke stijlen en hoge kwaliteit denim. Waar komt dat precies vandaan?

OH_lookbook_page1

Klassieke stijl en functioneel design raakt nooit uit de mode. Het product is altijd de basis. Als het product de basis is betekent dit dus dat je moet investeren in de kwaliteit van de denim.  Er is voor deze collectie uitsluitend gebruik gemaakt van de beste Japanse selvedge denims die aangeboden wordt in verschillende gewichten, wassingen en kwaliteiten.

OH_lookbook_page3

Daarnaast hebben we met het oog op maatschappelijk verantwoord ondernemen ook een 100 procent gerecyclede denim opgenomen in de collectie. Wij geloven daarentegen niet in seizoen-aankopen maar in het aanbieden van kledingstukken voor de rest van je leven. Buy good things, own them a long time!

Hoe ben je eigenlijk tot de modellen gekomen die je nu aanbiedt?

De daadwerkelijke reden waarom ik ben begonnen met mijn mannenlijn is eigenlijk heel natuurlijk gegaan, ik kon namelijk nooit de juiste denim fit vinden. Ik heb ontelbare keren dure denims vermaakt, totdat ik op het idee kwam om het zelf te gaan proberen. In mijn collectie heb ik mij daarom ook gespecialiseerd in twee verschillende fits.

schetsen

Dit zijn de high-waist tapered fit en de mid-rise slim fit. De high-waist tapered is voor de man met grote bovenbenen die toch nog steeds een tapered broek wil dragen. De taile van deze jeans valt iets hoger voor een comfortable pasvorm.

OH_lookbook_page7 OH_lookbook_page5

De mid-rise slim is ons standaard model en is een klassiek slim fit model voor mannen met een slanker postuur. Beide jeans zijn gemaakt van Japanse selvedge denim met klassieke en verfijnde details.

Kun je wat vertellen over het ontwerpproces rondom je identiteit en huisstijl?

Samen met Daniël Sumarna ben ik om de tafel gaan zitten. Hij is verantwoordelijk voor de art direction en design van mijn website.

Daniël: “De uitdaging voor Olaf Hussein was om een eigen identiteit te vinden, één die onderscheidend is van andere denim labels. Mensen moeten in één oogopslag kunnen zien wat dit merk doet en waar het voor staat. Focus was hierbij heel belangrijk.”

Olaf-Hussein-lookbook-booklet-hires-1_

“Die focus heeft onder andere gezorgd voor de tagline; ‘A denim label raised in Amsterdam’. Anders dan de meeste denim labels, komt Olaf Hussein niet vanuit de ‘American workwear’ cultuur. Hierin zagen we een kans om onszelf te onderscheiden en het merk te presenteren aan een breder publiek. Dit heeft geresulteerd in een cleane en moderne look, waarbij het product centraal staat. Dit is bijvoorbeeld goed terug te zien in de shoot die we hebben gedaan. De stijlen waarin het model te zien is lopen uit één (soms raakvlakken met de ‘all black’ trend van nu en soms meer casual of juist klassiek) maar het product Olaf Hussein is altijd de basis.”

Olaf-Hussein-lookbook-booklet-hires-7

 

Dank beiden!

» Olafhussein.com