Meer sneakers dan iPad

Er gebeurt veel in brillenland de laatste tijd! Begin april schreven we over het nieuwe brillenmerk Suzie Glam. Zojuist is er een ander onafhankelijk Amsterdamse brillenmerk gelanceerd: Ace & Tate.

Zij proberen een tegengeluid te bieden aan de grote modeconglomeraten die de prijzen, en vooral de winstmarges voor hun designerbrillen hoog houden.

Thomas Moes

De prijs van een bril komt daardoor meer in de buurt van een paar sneakers dan van een iPad. Een nobel streven en mooi dat het ook eens een Nederlands initiatief is. Dat er goed naar het Amerikaanse voorbeeld (en inmiddels immens succesvolle) Warby Parker gekeken is, kan daardoor wat mij betreft door de vingers gezien worden. Fontanel stelde drie vragen aan Ace & Tate oprichter Mark de Lange, over de geboorte van het idee.

Aceandtate-team

Hoi Mark! Wie zit er allemaal achter Ace & Tate?

Ace & Tate is opgericht door Mark de Lange, samen met Camiel de Lange van Bergen (geen familie) en Bart-Jan van Seggelen. Bart komt van kledingmerk Deus Customs, Camiel heeft gewerkt bij o.a. Facebook en Mark hield zich voor Ace & Tate bezig met investeren in jonge technologiebedrijven.

Aceandtate-glasses

Hoe is het idee voor het merk eigenlijk tot stand gekomen?

Het was mij al eens opgevallen dat ik als brildrager geconfronteerd wordt met een lastige keuze. Ik kan een enigszins betaalbare bril kopen bij een van de bekende optiek-ketens, welke over het algemeen niet erg mooi zijn, of veel meer betalen voor een montuur van een mooi merk en de hoofdprijs betalen. Omdat de betaalbare optie vaak niet alleen esthetisch maar ook kwalitatief te wensen overlaat is dit voor mij geen aantrekkelijke optie. Elke keer honderden euros neertellen voor een nieuwe bril is echter ook niet realistisch.

Toen ik een tijd geleden terugkwam uit New York, waar ik (in de sale nota bene) $200 voor een frame betaald had en daar vervolgens in Nederland nog eens €175 voor de glazen moest betalen, ging er een lampje branden. Waarom niet goed ontworpen en mooi gemaakte brillen tegen een goeie prijs aanbieden? Na enig onderzoek bleek dit best haalbaar te zijn. Het uitgangspunt was om een goed ontworpen en mooi gemaakte bril op sterkte aan te bieden voor de prijs van een paar sneakers in plaats van de prijs van een iPad. Hieruit ontstond Ace & Tate.

Aceandtate-main2

Waarin zijn jullie uniek ten opzichte van de bestaande brillenmerken?

Wij bieden stylish, kwalitatief hoogwaardige brillen aan voor de prijs van een paar sneakers in plaats van die van een iPad, zoals het geval is bij de gevestigde merken.

Het merendeel van de frames van de grote modehuizen wordt geproduceerd door een aantal zeer grote conglomeraten, zoals Luxottica (ook eigenaar van Oliver Peoples en Ray-Ban) en Safilo (eigenaar van o.a. Carrera). Voor dit recht betalen zij een licentiefee. Vervolgens komen er marges voor onder andere retail bovenop, hetgeen resulteert in een consumentenprijs die niet in relatie staat tot de productiekosten. De marge op glazen is vaak nog extremer. Door deze “double whammy” betaalt de consument simpelweg veel te veel voor een bril.

Aceandtate-infographic

Wij ontwikkelen onze frames helemaal zelf: het design gebeurt in-house in Amsterdam en we werken direct met een fabriek in Italie voor de productie, waar de Ace & Tate frames met de hand in elkaar gezet worden. Wij verkopen via onze eigen webshop. Door deze schakels uit de keten weg te nemen en genoegen te nemen met lagere marges, kunnen wij een heel mooi en kwalitatief hoogwaardig product aanbieden voor €98 inclusief glazen op sterkte.

» Ace & Tate