Design is meer dan esthetiek?

Over een maand is het zover; de What Design Can Do inspiratiebom ontploft op 16 & 17 mei. De komende tijd besteden we zo nu en dan aandacht aan het toffe festival. Voor nu vroeg ik Richard van der Laken om meer te vertellen over de totstandkoming van WDCD, het combineren met zijn baan als designer bij De Designpolitie en Richard geeft een aantal must-see tips!

Willem van Roosmalen

Voor diegenen die het festival nog niet kennen, wat is What Design Can Do en vanuit welke overtuiging zijn jullie gestart?

What Design Can Do is een tweedaags evenement in Amsterdam over de impact van design. Hoofdlocatie is de Stadsschouwburg. daarnaast zijn er ook activiteiten als een filmprogramma, workshops en designtours in debatcentrum De Balie, de Apple Store, De Melkweg en Het Stedelijk Museum. Er gaat dus veel gebeuren!

Ik denk dat iedereen door de crisis heeft ervaren dat er ‘iets’ veranderd is. Of je nu bankmedewerker, slager, postbode of ontwerper bent. De crisis heeft veel nare dingen gebracht maar ook bewustzijn bij veel mensen. Waarom doe ik de dingen die ik doe? Wat is mijn bijdrage aan de maatschappij, wat is mijn plek in de wereld? Die vragen leven dus ook heel sterk onder ontwerpers. En er zijn er nationaal en internationaal ook heel veel die antwoord op die vragen proberen te geven. Vanuit die gedachte zijn we drie jaar geleden WDCD begonnen. Voor het grote publiek willen we laten zien dat design meer is dan esthetiek, meer dan die mooie vaas. Design is een belangrijke schakel in het oplossen van problemen, het doorbreken van taboes, het mogelijk maken van dingen.

WDCD-257-2 copy

Een ander belangrijke missie is het appel dat we willen doen op de (inter)nationale designwereld. Je hebt die skills, die talenten, je hebt toegang tot communicatiemiddelen, je werkt samen met de industrie. Kortom, ‘what do you bring to the table’? Een appèl dus op de verantwoordelijkheid die jij als ontwerper neemt. In de afgelopen twee edities, en dat gaat de komende ook gebeuren, hebben we heel veel betrokken sprekers, organisaties èn publiek mogen ontvangen. Dat is een enorme drive en bevestiging van de gedachte dat we met iets zinnigs bezig zijn. WDCD heeft blijkbaar op het juiste moment op de juist knop gedrukt bij mensen.

WDCD-183-2 copy WDCD-08-2 copy

Is het organiseren van zo’n groot evenement nog goed te combineren met De Designpolitie?

Haha! Ja, dat is een vraag die me vaak gesteld wordt, en terecht.

De hele situatie heeft iets paradoxaals. Ik wil graag een praktiserende ontwerper zijn die een event als dit organiseert. Ik vind dat belangrijk voor mijn eigen ‘credibility’ en mijn voeling met de maatschappij en de huidige stand in de designwereld. Als je zelf helemaal losgezongen bent van de praktijk, dan klopt het wat mij betreft niet meer. WDCD is dan ook in allereerst instantie geïnitieerd door een groep praktiserende en geëngageerde Dutch Designers. Vind ik echt belangrijk.

Maar de paradox is natuurlijk dat door er echt vol in te gaan (de enige mogelijkheid om het goed te doen!) je minder tijd overhoudt om aan andere projecten te besteden. Voordeel is wel dat mijn compagnon Pepijn en ik de taken goed verdeeld hebben. Hij doet nu meer de studio en ik meer WDCD. Daardoor houden we elkaar op de hoogte èn scherp. Maar toegegeven, alles combineren is een uitdaging!

WDCD-264 WDCD-197-2 copy

Wat mogen we absoluut niet missen?

Uiteraard te veel om op te noemen. Maar ik zal niet flauw doen en wat ‘personal favorites’ noemen.

Op het hoofdpodium zie ik op donderdag 16 mei erg uit naar de hoofdredacteur van de Italiaanse Wired, Carlo Antonelli. Een hele maffe vent, met een fantastische en kleurrijke carrière. Van film tot muziek en nu in de innovatieve uitgeverswereld. Hij is ook een zogeheten Bekende Italiaan. Toen ik hem in Milaan opzocht en iemand vertelde dat ik met Carlo Antonelli een afspraak had, werd er met groot ontzag gereageerd. Dé Carlo Antonelli!

Nicoals Roope en John Bielenberg moet je op donderdag ook niet missen. ‘s Middags hebben we een hele reeks Break Out sessies. Dit zijn intieme sessies met klein publiek met interviews, debatten, happenings en workshops. Er zijn meerdere break outs van de Design Academy Eindhoven. Ik ben altijd een fan van die school.

Vrijdag 17e komen Jop van Bennekom en Gert Jonker van Fantastic Man. Zij worden geïnterviewd door Jeremy Leslie van Magculture, ook niet de minste. En natuurlijk grote namen als Anthony Dunne en Alfredo Brillembourg. Echt toppers. Ik zie ook uit naar de break out van Bas van Abel, van fairphone. Een mooi concept dat gaat over duurzame en eerlijke mobiele telefonie langs de hele keten. Van delfstoffen uit Congo tot marketing hier in het westen.

En last but not least onze beruchte after party in de Stadsschouwburg. Onmisbaar!

» Koop hier je kaartjes!