Een kijkje in de keuken van het IFFR

Het International Film Festival Rotterdam is losgebarsten. Een reden om Gerwin Tamsma nog snel even aan de tand te voelen over eigenzinnige filmmakers, persoonlijke smaak en wat skiën nou te maken heeft met films kijken.

Wai Seu Chan

Voor de mensen die het niet kennen, kun je misschien wat vertellen over het International Film Festival Rotterdam en wat de rol van het onderdeel Bright Future hierin is?

Het International Film Festival Rotterdam is grootste filmfestival, en misschien ook wel grootste culturele evenement in Nederland. Van over de hele wereld komen beginnende filmmakers maar ook veteranen langs om deel te nemen aan dit 12 daagse filmfestijn. Centraal staan vernieuwende films, films van onbekende jonge filmmakers, maar ook oude meesters komen hun werk laten zien.

iffr

Het onderdeel Bright Future is in het leven geroepen om films van eigenwijze, eigenzinnige beginnende filmmakers onder de aandacht te brengen. Het gaat om hun eerste of tweede lange film. Waarvan een groot deel ook hun Europese of Wereld premiere beleven.

Waar let je op als je een film selecteert voor dit onderdeel?

Dat is een veelgestelde vraag. We hebben natuurlijk diverse programmeurs die allemaal een eigen gebied dekken. Die kijken honderden films per jaar en ze kunnen dan kijken op de kwaliteit,originaliteit, vernieuwing maar het is natuurlijk ook deels persoonlijke smaak.  Maar ook de ervaring van een programmeur die weet wat goed zou zijn voor het festival. Soms kan het zijn dat hij of zij niet weg is van een film, maar ze selecteren hem wel omdat het gezien moet worden op het festival.

gerwin busan panel

We hebben dus geen checklist waar op staat waar een film aan moet voldoen en we zijn ook niet gebonden aan actuele thema’s of debatten. Daarmee krijgen we de vrijheid om de filmmakers te volgen in hun reis naar persoonlijk en avontuurlijk werk.

Als je één film mag uitkiezen om te kijken. Welke kies je dan en waarom?

Gelukkig hoef ik dat niet. Van sommige films hou ik meer dan van andere. Het antwoord weet ik nooit van te voren omdat ik dan heel lang moet nadenken. Als ik zou moeten kiezen en het moet onderbouwen, dan moet ik ook zeggen waarom ik sommige films dan niet kies. Misschien als je me het over een paar jaar zou vragen, dan zou ik wel kunnen vertellen welke de belangrijkste films waren voor het festival.

Om eerlijk te zijn, ik ben er nu ook helemaal niet mee bezig. We zijn nu voornamelijk bezig om te bedenken of alles wel goed gaat of dat we dingen niet vergeten. Sommige films kunnen we bijvoorbeeld alleen op een televisiescherm zien, als work in progress. Dan is het wel spannend als hij voor eerst getoond wordt op het grote doek.

IFFR-Volle-Zaal_1

Maar een filmtip die ik zou kunnen meegeven aan beginnende filmkijker die eens iets ander wilt dan een Amerikaanse Hollywood blockbuster, is bijvoorbeeld de  Franse film zoals Jacky au royaume des filles. Komisch, satirisch over macht en geslacht. Geen moeilijk maar wel bijzonder film voor “beginners”.

Wij geloven erin dat een film word gemaakt met een reden natuurlijk. De moeilijkheid is om de juiste mensen bij de film te krijgen. Films kijken moet je wel leren. Het is net als bij skiën, een ervaren skiër kan je prima op de zwarte piste zetten maar een beginner weet zich natuurlijk geen raad. Zo werkt het ook met films kijken. Je moet het leren. Sommige films zijn geschikt voor beginners. Sommige films zijn meer voor de ervaren kijkers. Zoals de film Mouton.

Gerwin, bedankt voor je tijd!

Mocht je er helemaal niet uitkomen, dan kan je nog altijd wenden tot de Eerste hulp bij filmkeuze.

» Eerste hulp