Guardian’s Firestorm

Aan ambitie had Daan Louter geen gebrek. De 22-jarige Rotterdammer liep stage bij the Guardian, één van de meest geprezen kranten ter wereld. Daar werkte hij aan hun nieuwste multimedia project Firestorm. Hij vertelt Fontanel uitgebreid hoe dat eraan toeging.

Thomas Moes

The Guardian is geen verkeerde naam als het om journalistiek gaat. Hoe ambitieus moet je zijn om daar terecht te komen?

Ik wist al een jaar van tevoren: mijn afstudeerstage moét bij The Guardian. Als CMD’er die zich weer een beetje bezig wil houden met journalistiek, is dat gewoon de perfecte plek. Dus ik was behoorlijk ambitieus.

01 - iwanttoworkfortheguardian

Ambitieus zijn is één ding, bij The Guardian binnenkomen is nog een tweede. Met een brief gaat dat niet lukken. The Guardian neemt eigenlijk amper mensen aan, laat staan studentjes die solliciteren voor een functie waar niet eens een vacature voor is. Daarom heb ik een site voor ze gemaakt: I want to work for The Guardian. In eerste instantie had ik deze site gemaild naar de leden van het Guardian Interactive Team (het team waar ik wilde stage lopen). Vol spanning zag ik op Google Analytics een stipje uit Londen verschijnen, en 5 minuten later kreeg ik gelijk een super enthousiast mailtje van 1 van de leden dat ze vast wel iets konden regelen.

02 - bij sollicitatiegesprek

De volgende dag ging het helemaal los, toen de website de hele wereld (in ieder geval over heel Twitter) ging. Na 1 dag had ik 12000 unieke bezoekers, honderden (re)tweets en 4 aanbiedingen bij andere kranten binnen. Aan het eind van de dag kreeg ik een berichtje van Ian Katz, de Guardian deputy editor, met een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek. Uiteindelijk moet je dus best ambitieus zijn om er terecht te komen, als ik dit niet had gedaan was het me nooit gelukt.

03 - Firestorm01

Wat is de rolverdeling geweest in het project? En wat was jouw rol in het geheel?

Er zijn heel veel mensen bij betrokken geweest: programmeurs, redacteuren, een filmmaker, een schrijver, sounddesigners, redacteuren die over je schouder meekijken (de hovering art directors op een redactie zegmaar) en ik als ontwerper. Samen met een interactive editor (iemand die precies tussen het verhaal en user experience in staat) heb ik veel gebrainstormd over wat het verhaal is wat we willen vertellen en hoe dat er uit zou kunnen zien. Ik ben aan de slag gegaan met ideëen te schetsen, en ontwerpen en prototypes te maken. Er zijn veel versies en iteraties geweest, en uiteindelijk waren we tevreden met een versie waarin de tekst, de beelden en de interactiviteit perfect in evenwicht waren.

04 - Firestorm04 05 - Firestorm09 06 - eerdereversies

De weken daarna zijn we letterlijk bij elkaar gaan zitten, maakte ik ontwerpen, waren de redacteuren het verhaal aan het samenstellen, zorgde de de filmmaker vanuit zijn studio (die letterlijk nachten en weekenden heeft doorgehaald) ervoor dat alle juiste b-roll en a-roll videos beschikbaar waren en bouwden de programmeurs aan een solide basis (die redelijk indrukwekkend is) voor de interactive. Het was een best intens, en ook zeer productief proces. Het feit dat je naast elkaar kan zitten, direct dingen kan laten zien, niet hoeft te wachten op mailtjes maakt een groot verschil.

07 - UX Studio 08 - UX Studio 3

Tussendoor hebben we ook user tests gedaan in onze splinternieuwe “UX Studio”. Deze testen waren echt onmisbaar, je haalt er zoveel uit: onduidelijkheden in het ontwerp, maar ook of mensen het verhaal volgen, en of het niet te lang is. Resultaten van deze tests zijn ideaal als je discussie begint met een redacteur die vindt dat er te weinig tekst in de interactive zit :)

09 - Guardian Firestorm

Op je site las ik dat je doel was een toolkit te maken voor interactive storytelling. Is dat gelukt, en hoe ziet zoiets eruit?

Daar ben ik nu heel druk mee bezig. Het is deel van mijn afstudeeronderwerp over hoe journalisten hun verhalen op een andere manier kunnen vertellen. Met deze toolkit wil ik journalisten helpen om van een ‘normaal verhaal’ naar een interactive te gaan. Anderzijds wil ik journalisten inspireren en enthousiasmeren met alle projecten die al worden gedaan.

Wat ik nu aan het ontwerpen ben, is een soort pattern library voor verhalen. Daarin laat ik zien wat voor verschillende interactive story patterns er zijn (bijvoorbeeld: magazine-achtig ontwerp, gebruik van een gallery, verhaal aan laten passen a.d.h.v. user input, etc) en leg ik uit welke bestaande interactives al gebruik maken van die patterns. Al deze patterns en projecten worden gefilterd op basis van het specifieke verhaal dat de journalist wil vertellen. Ik kan op dit moment nog geen ontwerpen laten zien, maar mocht je geinteresseerd zijn, dan kan je op de hoogte blijven door mij te volgen op Twitter.

Bedankt Daan!

» Daan Louter

Zwart/wit foto’s door Mustafa Khalili / The Guardian