Martijn Rijven

Een Nederlandse ontwerper/illustrator die samen werkt met een bureau van grote allure. Benieuwd naar hoe die samenwerking precies is verlopen, vroeg ik Martijn naar zijn rol binnen dit project en hoe het is om close met Wolff Olins aan dit project werken.

Willem van Roosmalen

Kun je wat vertellen over de aanleiding en de briefing die je van Wolff Olins mee kreeg?

Het proces wat ik meestal doorloop als ik met Wolff Olins werk begint altijd erg ‘exploratief’. De creative director op dit project bij Wolff Olins, Mike Abbink, laat me in het begin meestal gewoon schetsen. En schetsen. En schetsen. Met hele losse directie. Hij zegt de eerste paar dagen vaak niet meer dan “Yep, looking good, keep going.”

stage2foxes stage1fox_sketchesB stage1fox_sketches

In eerste instantie wilde we de vos gewoon vrijlaten. Kijken hoe we de ‘spirit’ van de vos konden vangen en hoe hij zou bewegen. Toen we een goed idee kregen van de grotere gebaren van de vos, gingen we pas beter kijken naar het karakter (wat ook wel uit zijn poses voortvloeide). Hij moest speels zijn, maar niet kinderachtig. Sterk, maar niet agressief. Het concept was om ‘vrijheid’ te laten zien. Vrijheid om te gaan en staan, te ontdekken, te leven. Het moest een flexibele, krachtige maar ook beschermende uitstraling krijgen. Mike noemde het  ‘super-held-achtig’ om het karakter te beschrijven.

De intentie was om van dat vrije, ondernemende gevoel naar het bestaande logo toe te werken, in plaats van andersom. Het bestaande Firefox logo en merk blijft gewoon gehandhaafd. Deze illustraties werden ontwikkeld als een toevoeging op het bestaande merk, dus waren de ‘attitude’ en de visuele connectie met wat er al was even belangrijk.

FFX_05_THE_LEAP FFX_06_THE_CHARGE FFX_07_THE_PIVOT FFX_08_THE_SWOOP FFX_04_THE_BOLT

Wat was jouw precieze rol binnen dit project en wat maakte de samenwerking zo bijzonder?

Ik ben puur ingeschakeld als illustratief ontwerper, de rest van de branding werd bij WO ontwikkeld. Mijn achtergrond (en een goede 60% van mijn dagelijkse werkzaamheden) ligt in grafisch ontwerp en typografie, ik benader dit soort projecten dan ook meer als een ontwerper dan een illustrator. Ik ben ingezet om een illustratieve stijl te onderzoeken en ontwikkelen zodat die een intergraal onderdeel werd van het geheel. Natuurlijk onder directie van WO, maar niet -zoals het zo vaak gaat- in de trant van: “kan je even deze visualisatie natekenen”…wat ik overigens in de meeste gevallen weiger.

Zo zijn de poses bijvoorbeeld allemaal direct voort gekomen uit mijn onderzoeken. Ook de abstractie en stijl zijn echt samen met het WO team tot stand gekomen en werden niet opgelegd. In het verleden heb ik al vaker met Mike Abbink aan grote branding projecten gewerkt en dat zorgde altijd voor even veel uitdaging als voldoening. Hij is veeleisend op de meest ontspannen manier, vaak door me de tijd te geven en te pushen om te zoeken naar de beste oplossingen. Door de vrijheden en het vertrouwen dat ik krijg, zijn het altijd projecten waar ik me vol voor inzet, waardoor de resultaten over het algemeen altijd een van mijn besten zijn.

FFX_16_FOX_TYPE2 FFX_16_FOX_TYPE FFX_14_BILLBOARD_2

Waar ben je het meest trots op binnen dit project?

Dat vind ik moeilijk om te zeggen. Het geheel is een mooi en goed werkend ding geworden en ik ben trots dat mijn werk daar aan toevoegt als integraal onderdeel.
Als ik een ding zou moeten noemen, dan zijn het denk ik de poses van de verschillende vossen, de dynamiek. Dat is wel goed gelukt.

» Martijn Rijven