Olympic FTW van The Garlic Myth

Utrechter Daniël Roozendaal of The Garlic Myth vindt inspiratie in alledaagse zaken, de actualiteit of interactie met vrienden. De afgelopen Olympische Spelen prikkelden de sportliefhebber tot erg mooi werk: 'Olympic FTW'. Wij vroegen hoe de serie tot stand kwam, wat hij überhaupt van de beladen editie in Sochi vond en waar hij zich hierna op wil richten.

Chris van Veghel

Hoe is deze serie tot stand gekomen, wat inspireerde je?

De inspiratie voor deze serie komt ten eerste simpelweg voort uit het feit dat ik een sportliefhebber ben. En dan heb ik het over het kijken van sport. Afgezien van één keer in de week baantjes trekken in het zwembad doe ik verder weinig aan het beoefenen ervan.

Daarnaast merkte ik dat bij deze afgelopen Winterspelen door het overweldigende succes van de Nederlandse sporters de focus vooral bij het (Nederlandse) schaatsen lag, en minder bij de rest van de sporten. Dit is natuurlijk logisch, aangezien de prestaties ongekend waren, en die wil ik ook absoluut niet bagatelliseren. Echter ontstond hierdoor bij mij wel de drang om de diversiteit van de Olympische Spelen en de verschillende landen en sporters weer te geven. Niet alleen inhoudelijk, maar ook beeldend. Elke sport heeft zijn eigen manier van beoefenen, en daardoor zijn eigen typische richting, beweging, ‘schwung’ of hoe je het ook wilt noemen.

1b-en-2b

Mijn autonome werk komt vaak in serie-vorm tot stand, dus wat dat betreft is dat in dit geval niet anders. Beeldend gezien is deze serie wel onderdeel van een verschuiving in mijn werk. Voorheen maakte ik veel gedetailleerde tekeningen/portretten met potlood op verfvlakken, die ik al dan niet combineerde met andere elementen. Door de arbeidsintensiteit en tijd die dat met zich mee brengt, en omdat ik richting een meer heldere en simpelere beeldtaal toe wil, is dit aan het veranderen. Ik gebruik nu steeds vaker de (eerder gemaakte) potloodtekeningen als basis om een patroon van te maken, waar ik vervolgens vormen uit knip om zo op een meer collage-achtige manier abstractere/gestileerdere beelden op te bouwen.

9b-en-10b

Hoe sta je tegenover de Olympische Spelen en specifiek de afgelopen Olympische Spelen in Sochi?

Zoals gezegd ben ik een sport-kijk-liefhebber, dus vind ik het altijd leuk als er een sportevenement zoals de Olympische Spelen plaatsvindt. Ik houd er van elke dag een beetje te kijken, en mee te gaan in die sfeer. Overigens niet in dat oer-Hollandse oranje Holland Heineken House-gezanik en gehos e.d., daar word ik behoorlijk onpasselijk van..

Wat betreft deze afgelopen Spelen in Sochi had ik natuurlijk zoals velen wel een dubbel gevoel. Dit misschien nog wel nog meer vanwege het megalomane karakter er van, dan vanwege de homo-issue die al vaak ter sprake is gekomen. Dit laatste is uiteraard belachelijk, begrijp me niet verkeerd, maar ik ben van mening dat boycotten of dergelijke rigoureuze maatregelen niet veel hadden uitgehaald, en misschien wel averechts hadden gewerkt.

5b-en-6b

Het megalomane, geldverslindende aspect stoorde mij wellicht nog wel meer. De miljarden die er aan uitgegeven worden, terwijl een paar kilometer verderop dorpjes nog niet eens stromend water en/of elektriciteit hebben. Zo’n immens stadion dat uit de grond wordt gestampt enkel voor een openings- en slotceremonie. Winterse omstandigheden die gecreëerd moeten worden omdat er zo nodig voor een plaats aan de Zwarte Zee gekozen moet worden. Al met al wordt het een behoorlijk geldverslindend circus, dat ten koste van andere (naar mijn mening belangrijkere) zaken dan sport gaat en elke 2/4 jaar erger lijkt te worden. Dat vind ik jammer en een bittere bijsmaak geven aan het geheel.

Maar uiteindelijk is het misschien wel mijn eigen ‘zwakte’ dat ik toch elke keer weer kijk, en zo het voorheen beschrevene deels in stand houd…

7b-en-8b

Wat zijn je toekomstplannen?

Ik maak zowel autonoom als toegepast werk, en laat het een het ander beïnvloeden. Ik heb van oudsher een voorliefde voor analoog werken, en ben een behoorlijke digibeet. Echter de laatste tijd lijkt het er op dat ik wat minder het potlood of de kwast pak, en zoals eerder gezegd meer op een digitale manier ingescand analoog beeld bewerk. Om een beeld te krijgen hoe dat er dan uitziet kun je het beste een kijkje nemen op mijn website.

In de toekomst wil ik mij meer gaan toeleggen op het werken in opdracht, waar ik als illustrator ook voor opgeleid ben. Tot nu toe heeft de autonome kant altijd de overhand gehad, iets wat naar mijn mening ook goed is geweest voor de ontwikkeling van mijn stijl. Ik merk echter dat ik het ook erg fijn vind om naar beeldende oplossingen te zoeken binnen een bepaald kader en bepaalde eisen, en mijn beeld op een toegepaste manier te zien werken. Soms kan de vrijheid van autonoom werken ook juist een ‘blokkade’ creëren, omdat in feite alles mogelijk is. Dan is het fijner om een bepaalde richting voorgelegd te krijgen. Uiteraard zal ik ook altijd vrij werk blijven maken, maar financieel gezien is dit niet het meest zekere bestaan, en ook dit is een drijfveer voor meer werken in opdracht.

3b-en-4b

 

Voor meer informatie zie de website van The Garlic Myth of volg hem op Facebook.