Ontwerp als potentiële oplossing

Dennis Elbers organiseert deze maand alweer de vierde editie van Graphic Design Festival Breda. Zoals ook andere jaren zijn we benieuwd naar de stand van zaken. We vroegen hem naar de levensloop van het evenement en het hoe en wat van de editie die 17 tot en met 27 April zal plaatsvinden.

Chris van Veghel

De vierde editie van Graphic Design Festival Breda staat voor de deur. Hoe kijk je terug op de ontwikkeling die het festival heeft doorgemaakt vanaf 2008, waar kijk je met plezier op terug en wat waren de pijnpunten?

Het festival is nog steeds in ontwikkeling, zowel in vorm als inhoud is er sinds 2008 veel verandert. De kern van deze verandering zit in het feit dat we een publieksfestival willen zijn. Niet alleen een navelstaarderig designer-voor-designers-festival, maar een festival dat het publiek betrekt bij het beschouwen van de hedendaagse betekenis van grafisch ontwerp. We willen geen discussie over mooi of niet-mooi, maar een dialoog over motivatie, inspiratie, en de werking van ontwerp. Dit is niet iets dat we vanaf dag 1 onder de knie hebben.

Hoe je een duidelijk en relevant verhaal vertelt aan het publiek en tegelijkertijd de deelnemende ontwerpers uitdaagt en stimuleert is net een ontwerp proces. Je hebt te maken met onzekerheden, aannames, verschillende belangen. Je moet dus flexibel en alert blijven om het festival doorlopend te verbeteren. Ik ben er vooral trots op dat we dat nog steeds doen. Niet zomaar het draaiboek van de vorige editie uit de kast trekken, maar ontwikkelen op basis van actuele ontwikkelen. Het goede is dat niet alleen ons publiek dit waardeert, ook veel internationale festivals/organisaties benaderen ons voor samenwerking. Gezien het onderwerp en de aanpak kunnen we groter zijn dan Breda, ik ben blij dat we steeds vaker op een internationaal vlak kunnen opereren.

boudewijnbollmann 05

De editie van dit jaar heeft als thema ‘Reconnect the dots…’. Aangezien op GDFB de blik gericht wordt op de semiotiek van alle dag, in een moderne samenleving met alsmaar groeiende dominantie van beeld; wil je graag een houvast bieden aan je bezoekers in deze schijnbaar oneindige stroom van beeld of zit er een ander idee achter het thema?

Houvast in een oneindige stroom van beeld, dat klinkt heel dramatisch. We zijn prima in staat deze stroom beeld te verwerken. Sterker nog, onze hersenen zijn er voor gemaakt. Feit is wel dat we steeds meer onze meningen en handelingen baseren op beeld. Waar het ons om gaat is de werkwijze van de ontwerper. Door te laten zien wat ontwerpers motiveert en inspireert maken we het veelal verborgen ontwerpproces zichtbaar. Dit helpt het publiek bij het beschouwen. Maar wat nog belangrijker is, is het ervaren van de werkwijze van een ontwerper.

Grafisch ontwerpers werken vaak op basis van een kritische houding, kunnen onderzoek en aannames combineren, en wegen onzekerheid en belangen van stakeholders af. Ze doen dit in een razend tempo. De skills die hiervoor nodig zijn, worden in de toekomst alleen maar belangrijker. Nu blijkt dat structuren uit het verleden falen, lijkt hierop voortbouwen zinloos. Data, netwerken en een open houding kunnen een bijdrage leveren aan het oplossen van hedendaagse uitdagingen. We laten zien dat ontwerpers creativiteit die hierbij nodig is bezitten. Reconnecting the dots gaat over anders kijken naar processen. De snelste weg is niet altijd de beste, door nieuwe verbindingen te maken kom je misschien wel verder.

poster project- Fatih Yapar

Poster van Fatih Yapar, een van de  winnaars van het Poster Project van GDFB.

Op welke programmaonderdelen van de aanstaande editie ben je het meest trots?

Tsja… bij een festival gaat het vooral om een balans in het aanbod en het activeren van de juiste doelgroepen. Uit de voorbereiding blijkt dat onze houding richting ontwerpers uitdagend genoeg is. Zo ontvingen we ruim 2.100 reacties uit 69 landen op de Open Call, maar weten we ook ontwerpers te verbinden met journalisten bij het creëren van nieuw werk. Ik ben er trots op dat het festival steeds meer de productie en presentatie functie kan combineren. En tegelijkertijd aantrekkelijk blijft voor ontwerpers en niet-ontwerpers.

Iets waar we dit jaar extra aandacht aan hebben besteed is het programmaonderdeel Retweet, wat bestaat uit lezingen. Hier heeft het uitgangspunt geleid tot het uitnodigen van een aantal zeer interessante internationale sprekers uit het vak, maar ook uit aanpalende gebieden.

En natuurlijk ben ik er trots op dat Steve Powers na drie jaar proberen eindelijk naar Breda komt, hij is ook een van de sprekers op de 24ste!

GDFB2014

Graphic Design Festival Breda zal plaatsvinden van 17 tot en met 27 April. Voor meer informatie en om online tickets te bestellen zie hier.