Compromisloze blik op de wereld van de fiets

In het kader van Facing Pages waar hij een van de sprekers is stelden wij drie vragen aan Jeroen Boot, Art Director van Soigneur. Over de totstandkoming, de status quo van tijdschriften in Nederland en wat de toekomst in petto zal hebben voor de Rotterdamse wielerfanaten.

Chris van Veghel

Met de aanstaande zevende editie van Soigneur is het tijdschrift niet meer weg te denken in het Nederlandse landschap. Toen jullie in 2012 begonnen was er wereldwijd een trend te herkennen van onafhankelijke publicaties die ontstonden en buiten de geijkte paden om een publiek vinden; wat inspireerde jou (jullie) destijds om de stap te nemen een tijdschrift te beginnen?

Soigneur is ontstaan uit twee Rotterdamse bureaus: Tot en met ontwerpen en IN10 communicatie. We bedienen allebei verschillende klanten met veelal leuke opdrachten. Die opdrachten, waaronder diverse magazines, komen natuurlijk wel met een aantal beperkingen, eisen en wensen van de klant. Soigneur was dan ook vooral een manier om een keer compromisloos iets te kunnen maken. Geheel naar ons eigen inzicht. We vinden het interessant om als bureaus meer zicht te krijgen op bepaalde aspecten van het uitgeven (het regelen van de distributie en het bepalen van oplages), maar bovenal willen we kijken hoe we creatieve manieren kunnen vinden om, samen met partners, hoogwaardige en relevante content te ontwikkelen.

Uiteraard werden we daarbij geïnspireerd door de wereldwijde trend om zelfstandig uit te geven, maar we hebben ook gekeken naar de (grote) bestaande uitgevers om te zien wat we van hen konden leren.

Soigneur_01

Behalve dat een succesvol tijdschrift als Fantastic Man zijn wortels in Nederland heeft, lijkt het zwaartepunt van de tijdschriftenindustrie in Nederland nog altijd op beproefde formules te rusten zoals de tijdschriften in de ‘Linda traditie’. Hoe zie jij de status quo van tijdschriften uit Nederland, ook in het licht van het in noodweer verkerende voormalige Selexyz/Polare?

Er wordt te vaak gekeken naar de ondermijnende invloed van het internet. Lezers zouden hun informatie online zoeken en niet meer willen betalen voor (gedrukte) magazines. Volgens mij heeft het internet enkel het proces versneld waar veel bladen al in zaten. Bladformules worden uitgehold, oplages kunstmatig hooggehouden om partners te pleasen en uitgevers zijn in hun zoektocht naar efficiency en rendement doorgeslagen ten koste van de content, en daarmee de lezer.

Soigneur_01-2

Het vraagt ondernemerschap, visie en durf om wat nieuws te proberen. Daarbij moet de focus vooral liggen op de lezers, het brengen van hoogwaardige content en het creëren van relevantie voor je merk, winkel of magazine.

“Dat winkels als Polare in het verlengde van de problemen bij grote uitgevers als Sanoma het zwaar zouden krijgen, is volgens mij niet erg verrassend. Het mooie is dat we nu in Rotterdam Donner weer terug krijgen, kleiner maar met een enthousiast en betrokken team.”

Soigneur_01-3

Hoe zie je de toekomst van Soigneur, gaan er meer uitstapjes als de IJsmeester volgen, of blijft het zwaartepunt op de wereld van de fiets liggen?

We hebben een aantal groeipaden geformuleerd, een daarvan is verdieping van het merk Soigneur. Zo zijn er een groeiend aantal Soigneur producten te krijgen in onze webshop zoals petjes, tasjes en binnenkort een koersshirt. In april gaat de nieuwe website live, hier gaan we interessante (aanvullende) content aanbieden naast het gedrukte magazine. Daarnaast willen we later dit jaar al een internationale editie uitbrengen. Tot slot organiseren we rond het Wielerweekend, 23 t/m 25 Mei, in Rotterdam samen met de Fietsersbond de eerst editie van het FietsFest. Tijdens het FietsFest wordt de fiets gevierd in woord en beeld. Met films, lezingen en muziek over de koers tot discussies over stedenbouw en de plaats van de fiets in de stad. Daarnaast het wordt tijdens het Wielerweekend cultureel fietsevenement de Ronde van Katendrecht georganiseerd en is de start van profwedstrijd World Port Classic in Rotterdam.

Soigneur_01-4

Een ander groeipad is nieuwe titels ontwikkelen met de Soigneur signatuur, eenmalig of als periodiek. We zijn nog aan het kijken of we dat helemaal zelf gaan doen of met andere interessante partijen. We geloven heel erg in samenwerking en het onderzoeken van mogelijkheden buiten de bestaande paden.

De ondertitel van Soigneur magazine is met ‘met liefde voor racefietsen’, het had ook ‘met liefde voor magazines’ kunnen zijn. We willen heel graag meer doen met de verzamelde kennis en informatie uit Soigneur magazine. Hopelijk zien jullie daar later dit jaar het resultaat nog van.

Jeroen Boot staat vrijdag 28 Maart als spreker op Facing Pages in Arnhem, de grootste Europese biënnale voor het onafhankelijke tijdschrift. Voor meer informatie en voor de aanschaf van tickets zie hier!