Meer glamour in brillenland

Het persoonlijke verhaal achter Suzy Glam, een nieuw Nederlands brillenmerk. Over de eerste ontmoeting, de geboorte van het idee, de zoektocht naar een leverancier, grafisch ontwerper en fotograaf. Eind april zijn de brillen pas overal te koop, dus ik spreek Etienne Frederiks in de stilte voor de storm.

Willem van Roosmalen
logo

Hoe zijn jullie bij elkaar terechtgekomen?

Suzy Glam is een nieuw brillenmerk van mij, Etienne Frederiks, en Susanne Klemm. Susanne, van oorsprong Zwitserse, heeft in Nederland haar kunstopleiding afgerond en heeft daarna als ontwerper een aantal succesvolle sieradencollecties ontworpen. Haar werk is opgenomen in diverse musea en wordt vertegenwoordigd door galeries in Amsterdam, Tokyo en New York.

Omdat autonoom werk echter niet voorziet in een stabiel inkomen, werkt ze hiernaast enkele dagen per week als gediplomeerd opticien. Hierdoor kwam ik in contact met haar, aangezien ik nieuwe en bijzondere brillencollecties naar Nederland haal. Na de persoonlijke klik bleken we ook een gezamenlijke passie te hebben om een eigen, goéd ontworpen collectie op de markt te brengen voor echte brillenliefhebbers. Ons netwerk -bekende brilontwerpers, galeriehouders in New York, brillenboetieks in Belgische dorpjes en bevriende kunstenaars in Amsterdam- leek ook te mooi om waar te zijn. Uiteindelijk besloten we onze krachten te bundelen en onze ervaring en inspiratie om te zetten in Suzy Glam. Gewoon omdat het meer dan logisch was!

moodboard Etienne colors atelier

Vanuit welk gevoel en noodzaak is Suzy Glam geboren? 

Meer glamour in brillenland! Natuurlijk vinden we retro ook leuk, maar af en toe ook wat te gemakkelijk. We willen met Suzy Glam iets toevoegen. De bril vanaf het nulpunt weer opnieuw laten ontstaan. Echte brillen met een intrinsieke waarde wat betreft vormgeving en de manier waarop de bril gemaakt wordt. Niet 80% marketing en 20% product, maar andersom.

Er zijn maar weinig brilontwerpers die zowel opticien als vormgever zijn, waardoor je vaak originele, maar slecht passende brillen krijgt; of saaie goed passende brillen. Met Suzy Glam willen we brillen maken die als object mooi zijn en het mooiste in een gezicht naar boven halen.
Monogram

In het voorjaar van 2012 zijn we begonnen met de eerste tekeningen en hebben we gekeken of het zakelijk haalbaar was. Daarna zijn we in Italie naar leveranciers gaan zoeken en uiteindelijk bij echte ambachtslieden in de Valle di Cadore, net boven Venetië, uitgekomen. Vervolgens zijn er heel wat pakketjes heen en weer gegaan met steeds beter wordende prototypen.  Ondertussen hebben we Martin Pyper, Aisha Zeijpveld en Judith Veenendaal benaderd voor de vormgeving en de fotografie omdat we het gevoel hebben dat zij dicht bij ons staan in de manier waarop zij werken. Dit wordt ook het criterium voor de winkeliers waar we mee gaan werken. Uiteindelijk, toen alles klaar was, konden we pas goed zien hoe goed alles bij elkaar past.

03MOModel 04MOJoy 02MOTeam 06MO 05MO SuzyGlam04 SuzyGlam01

Wat kunnen we van Suzy Glam verwachten?

Omdat we nog niet gestart zijn met de verkoop, kun je de brillen vanaf eind april alleen vinden bij Nesoptiek in Amsterdam en Hall of Frame in Utrecht. Deze twee winkels hebben al een order geplaatst naar aanleiding van de prototypen. Later wordt dit uiteraard uitgebreid met de beste optiekboetieks in Europa en de VS als we onze brillen gaan lanceren tijdens de optiekbeurs in Parijs.

Prijzen zijn €314 voor zowel de optische brillen als de zonnebrillen. De glazen in de zonnebrillen zijn overigens allemaal  aan de achterzijde ontspiegeld voor een extra helder zicht. Er zijn 6 kunststof modellen in 6 kleuren. Verder is er nog een zonnebril met een gelimiteerde oplage van 50 stuks (€330). De collectie zal nog groeien met elk jaar zeker 3 tot 6 nieuwe modellen en elk jaar een limited editie die zonder concessies laat zien waar Suzy Glam voor staat.

» Suzy Glam

» Suzy Glam op Facebook