The Unfortunately Small Gallery

Het in 2004 opgerichte creatief bureau 'Anomaly' is sinds anderhalf jaar ook gevestigd in Amsterdam. Het van oorsprong Amerikaanse bedrijf dat zich een 'new model agency' noemt heeft inmiddels vier kantoren (New York, Toronto, Londen en Amsterdam -en de vijfde wordt momenteel geopend in Shanghai). Anomaly Amsterdam bevindt zich in een statig pand aan de Herengracht en staat onder leiding van de sympathieke Mark Sloan uit L.A. Deze week opent de tweede tentoonstelling van hun 'The Unfortunately Small Gallery' met een (kleine) ruimtelijke installatie van de Amsterdams ontwerpers Niessen & De Vries. Martin Pyper ging namens Fontanel naar de opening om kennis te maken en te checken of de cocktails zo lekker zijn als ons werd beloofd. Martin sprak met 'executive creative director' Mark Sloan en ontwerper Richard Niessen.

Willem van Roosmalen

fotografie en vragen door Martin Pyper

Mark, je hebt een indrukwekkende CV lees ik (o.a. Wieden & Kennedy en Media Arts Lab). Vertel eens over ‘het idee achter het idee’ van ‘The Unfortunately Small Gallery’

Toen we ons hier vestigden wilden we iets doen aan de voorkant van het pand, een grote etalage of een galerie bijvoorbeeld, maar we kwamen erachter dat er allerlei restricties gelden van uit de gemeente. Uiteindelijk hebben we van een nood een deugd gemaakt en een heel raam op de begane grond omgetoverd tot ‘The Unfortunately Small Gallery’. Tot dusver is het ons gelukt om twee uiteenlopende, gerespecteerde lokale talenten mee te laten doen (de eerste exposant was Helmut Smits). Ik ben zeer verheugd dat we nu Niessen & De Vries hebben kunnen strikken. We willen dit initiatief graag zoveel mogelijk laten benutten door (liefst Nederlands) talent. De keuze voor wie er komt wordt bepaald door ons: ofwel mensen die we bewonderen of werk dat op de een of ander manier aansluit bij wat we zelf doen of hoe we denken. Anomaly is grote fan van Nederlandse creativiteit en de bedoeling is om kunstenaars, fotografen, illustrators en ontwerpers een podium te bieden. De komende tentoonstelling (twee zelfs) zijn al bedacht en we kunnen nu al niet wachten om ze te onthullen. Houd het in de gaten… anomaly_1 mark_sloan

Ik ben persoonlijk ook grote bewonderaar van Niessen & De Vries maar wilde graag horen waarom je hun nu gevraagd heb.

Als we kandidaten zoeken moeten ze aan twee voorwaarden voldoen: zijn ze Nederlands? En hebben ze een eigen visie en een bijzondere creatieve ‘draai’ in hun werk? Bij Helmut Smits was dat zeker het geval, een zeer creatieve geest en iemand die altijd met een onverwachte oplossing komt. Hetzelfde geldt dus ook Voor Niessen & De Vries, alhoewel zij meer gericht zijn op techniek. We zijn gek op typografie; met name ‘deconstructed typography’ en zij waren de ideale keuze wat dat betreft. Het is de bedoeling dat de galerie (lees het raam) impact heeft hier op straat, maar dat wil niet zeggen dat het altijd heel kleurrijk, druk of opvallend moet zijn. Kijk maar naar wat Richard en Esther nu gemaakt hebben (zwart wit). Je zou eens langs moeten fietsen of lopen in het donker wanneer de verlichting aanstaat, dan zie je hoe goed het werkt. Het klinkt een beetje afgezaagd wellicht, maar we willen ook iets ‘teruggeven’ aan Amsterdam. We willen het creatieve talent hier eren en een plek bieden voor wat ze doen. Ja, we zijn een Amerikaans bedrijf maar we zijn niet voor niets hier, bovendien werken er veel Nederlanders bij Anomaly. We willen graag een weerspiegeling zijn van hoe deze stad werkt en hoe het moderne Amsterdam ervoor staat. anomaly_2anomaly_3

Al een aantal jaar neemt de overheid steeds minder verantwoordelijkheid voor cultuur en kunst, ze trekken zich terug en het idee is dat het bedrijfsleven die taak op zich moet nemen, voor goed of kwaad. Dit doen jullie zelf eigenlijk al (zij het op een hele kleine schaal van 2 m3). Hoe ziet de toekomst van de creatieve industrie er volgens jou uit?

Kunst en cultuur wordt al langer ondersteund door vermogende mensen en zolang iemand het doet ben ik al blij natuurlijk. De specifieke situatie in Nederland weet ik niet genoeg vanaf dus zal daar niet teveel op ingaan. Zolang een bedrijf die kunst subsidieert en promoot zich niet mengt met de inhoud van de kunst lijkt me dat niet een probleem. Ik heb persoonlijk te maken gehad met een aantal grote projecten met sponsors vannuit het bedrijfsleven. Mits je goed van tevoren afspraken maakt en zorgt dat er geen bemoeienis met de inhoud is, dan waarom niet?. Wat de toekomst betreft, géén idee! Het mooie aan dit vak en het werk dat we doen is juist dat er geen vast omlijnde kaders zijn, niemand weet waar het heen gaat en dat is mooi toch? Zolang je je vergezelt met ‘likeminded’ mensen die bezig zijn met het oplossen van creatieve problemen zul je altijd werk hebben, volgens mij. Zodra je gaat denken dat je het allemaal snapt, dat het niet meer plezierig is om te doen of je je nieuwgierigheid verliest, is het voorbij. De creatieve industrie verandert iedere maand, zo niet iedere week. Dat is juist wat het zo aantrekkelijk maakt, accepteer dat en geniet ervan. Vooral in deze tijden van zwaar weer: blijf maken, blijf trots op wat je maakt en dan komt het vanzelf goed. — Martin: Dank je wel Mark, oh ja de cocktails waren top dus tot de volgende keer. ‘Fachwerk’ van Niessen & De Vries is dag en nacht te zien van Juni t/m Augustus aan de Herengracht 257 in Amsterdam.

» The Unfortunately Small Gallery
» Anomaly
»
Niessen & De Vries