Waanzien in het MOTI

Beeld is overal. Dag in dag uit worden we gebombardeerd met visuele prikkels. Hoe word je daar nog wijs uit? Samen met Petra Boers en Suzanne Hertogs, de makers van het prijswinnende boektijdschrift DUF, presenteert MOTI een kijk-, denk-, en doe-tentoonstelling over de vele kanten van beeldcultuur. Het motto: ‘because a critical mind is a joy forever’.

Marck van Dooren

Hoe ontstond het idee voor deze tentoonstelling?
Was DUF 3 (Waanwijs) de aanleiding?

Fran van den Bogaert (MOTI): ‘Binnen MOTI bestond al lange tijd de wens om een tentoonstelling te ontwikkelen over beeldcultuur en mediawijsheid. Tijdens de voorbereidingen zocht DUF met ons contact. Petra Boers en Suzanne Hertogs, de hoofdredactie van DUF, bleken een vergelijkbare wens te hebben. Zij wilden graag een tentoonstelling creëren vanuit hun succesvolle boekmagazine DUF.

banner-waanzien

MOTI en DUF werkten al eerder samen. MOTI was het creatieve redactielokaal voor de jeugdredactie van DUF Waanwijs. We vonden direct aansluiting en zagen het DUF-team al snel als de ideale partner voor dit project.’

De bezoeker ziet straks DUF Waanwijs ‘In Real Life’. Hoe verschilt het inrichten van een tentoonstelling van de productie van een boek?

Petra Boers: ‘De droom waarmee Suzanne en ik startten was: DUF in 3D. Een soort levend magazine, een kleurrijk DUF-universum waar je doorheen kunt wandelen en waarin je van alles beleeft, ervaart en leert. DUF is natuurlijk een papieren wereldje; de tentoonstelling WAANZIEN spreekt ál je zintuigen aan: met testjes, filmpjes, piepjes, spiegels, doorkijkjes, deurtjes, een fotohokje, een gruwelgangetje, lichteffecten, een grasveldje. Ja, ja, er ligt zelfs hondenpoep!

sfeerbeeld04

Het grappige is: het maken van de tentoonstelling WAANZIEN leek voor ons sterk op het maken van een DUF. De tentoonstelling heeft twaalf onderdelen, een soort ‘artikelen’ geïnspireerd op DUF-stukken. Net als bij een tijdschrift bedenk je per onderdeel een sterk concept, een invalshoek, creëer je er sterk beeld bij en schrijf je tekst. Het grote verschil is natuurlijk de 3D-uitvoering. Het was geweldig hoe de tentoonstellingsleider van MOTI, Jeske Jacobs meedacht in het doorontwikkelen van de concepten en voor de creatieve technische oplossingen zorgde. Niks was te gek! Als ik op Marktplaats rare rieten jarenzeventig pauwenstoelen hadden gevonden, omdat ik geen ‘Ikea-krukje’ wilde, had zij ze de volgende dag besteld.’

sfeerbeeld01

Smaakt dit naar meer?

Suzanne Hertogs: ‘Absoluut! Het is ontzettend vet om je eigen ontwerpen metershoog op een museummuur te zien. Petra en ik zijn allebei echte verzamelaars en halve interieur stylisten. We lopen liefst elk weekend op een rommelmarkt in de Brabanthallen om rare dingen bij elkaar te scharrelen. Bij het maken van een tentoonstelling konden we ook ons styling talent lekker kwijt!’

DUF richt zich op pubers. De meeste lezers van Fontanel zijn ouder en kijken heel bewust naar de wereld om hen heen. Ze weten dat kijken niet hetzelfde is als zien. Steken zij er ook wat van op?

Suzanne Hertogs: ‘WAANZIEN is voor kinderen van 8 tot 88, zeggen wij. Ik ben niet zo arrogant om te denken dat echt iedereen iets ‘leert’. Maar WAANZIEN is ook gewoon grappig en een beetje gek. Net als DUF. Ik weet zeker: zo’n museumzaal heb je gewoon nog nooit gezien!’

tentoonstelling

Fontanel mag 5 x 2 kaarten gratis weggeven. Like ons op Facebook en laat weten waarom je naar deze tentoonstelling wilt!

» Waanzien in MOTI